Tips voor inrichten slaapkamer

Een belangrijk onderdeel van de huis inrichting is de slaapkamer inrichting. Omdat de slaapkamer het vertrek is, waar je gemiddeld het meeste tijd besteed, mag er aan de inrichting ook wel wat extra tijd besteed worden. Hieronder volgen enkele handige tips voor wanneer je overweegt de slaapkamer opnieuw in te richten.

1. Wanneer je een wat kleinere slaapkamer hebt, dan is het verstandig om maar enkele grote meubels te plaatsen in plaats van vele kleine meubels. Ook voor decoraties kun je dit toepassen, wanneer je slechts enkele grote voorwerpen gebruikt lijkt de ruimte groter en staan de gekozen voorwerpen/ meubels meer in het middelpunt.

2 Wanneer je gebruik maakt van spiegels in de slaapkamer, kan er een goed ruimtegevoel gecreëerd worden, daarnaast kan ook het licht in je slaapkamer optimaal worden verspreidt. Let er wel op dat je ook weer niet te veel spiegels in de slaapkamer plaatst, omdat dit een erg onrustig effect kan geven.

3 Door het plaatsen van kamerhoge gordijnen of andere raambekleding over de gehele lengte van de wand kan rust worden gecreeerd en kan ook het ruimtelijk gevoel van de slaapkamer worden verhoogt.

4 Om ruimte te besparen zijn multifunctionele meubels erg handig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bed met laden eronder, een zitje in de vensterbank of een hoogslaper op de kinderkamer.

 

Slapen altijd anders

Zowat één op de drie mensen heeft te kampen met slappproblemen, soms van tijdelijke aard maar vaak ook hebben ze te maken met ernstigere problemen. Al denkt iedereen dat men minstens 8 uur slaap nodig heeft, niets is midner waar. De hoeveelheid slaap die men nodig heeft vershcilt namelijk vaak per persoon, vaak schommelt dit ergens tussen de 4 en 11 uur per nacht.

Slaapproblemen

Iedereen heeft natuurlijk wel eens last om in slaap te geraken maar de problemen kunnen ook veel ernstiger zijn. Serieuze slapproblemen houden vaak langer dna drie weken aan, vaak is het dan ook zeker aan te radne om een arts te raadplegen. Voor een goede nachtrust kan zelfs ook het bed een oorzaak of oplossing zijn. Belangrijk is dus om een goed bed en een goed matras aan te schaffen.

Goed bed en matras

Een matras dient het lichaam tijdens de slaap goed te ondersteuenen. Het matras dient dan dus ook erg veerkrachtig te zijn en dient op belangrijke plaatsen goed vormbaar te zijn naar het lichaam. Een te zacht matras is niet goed maar een te hard matras zeker ook niet. Er zijn allerlei verschillende soorten bedden en matrassen op de markt, denk  aan boxsprings, traagschuim matrassen, latex matrassen en waterbedden. Doe goede research voor je een bed en matras aanschaft en ga zeker eens goed testen!

Wie kort slaapt heeft meer kans op hartproblemen

slapenBen jij iemand die kort en slecht slaapt? Dan loop je een verhoogde kans op het ontwikkelen van hart-en vaatziekten. Dit is een conclusie van het RIVM en de Wageningen University naar aanleiding van een onderzoek over slapen en hart-en vaatziekten. Daarentegen is het voor kortslapers die wél fit en fris wakker worden niets om ongerust over te worden.

Wie korten dan 6 uur per nacht slaapt heeft een verhoogde kans van 15% op hart-en vaatziekten in vergelijking met mensen die ongeveer 7 of 8 uur slapen. Daarnaast is dit percentage nog eens een stuk hoger (65) voor mensen die in die korte tijd dat ze wel slapen erg slecht slapen.

Slapen is dus erg belangrijk voor je gezondheid. Zelf kun je al enkele maatregelen nemen om je gezondheid aan te pakken zoals het eten van gezonde voeding, niet te veel alcohol drinken, vaak genoeg bewegen per dag, niet roken en zorgen voor een goede ventilatie in je woning. Om lekker te slapen kun je trouwens ook het beste je smart Phone en tablet uit bed laten, dit leid natuurlijk alleen maar af van het slapen!