Op tijd naar bed?

Ieder kind heeft zijn nachtrust nodig. Maar uit onderzoek van de universiteit van London blijkt dat het niet per sé gezonder voor het kind is wanneer ze op tijd naar bed gaan, zolang ze maar constant op dezelfde tijdstip naar bed gaan. De wetenschappers deden onderzoek onder ruim 11 duizend 7-jarigen, waarbij het slaapgedrag jarenlang werd gevolgd.

Het onderzoek

De onderzoekers hebben gekeken naar het tijdstip wanneer het kind naar bed ging, en legde deze resultaten naast de prestaties op het gebied van rekenen, lezen en ruimtelijk inzicht. Kinderen die zoveel mogelijk slaap proberen te krijgen zij niet per se beter ontwikkeld in de vaardigheden. Op tijd naar bed gaan is wel van belang, maar het is volgens de onderzoekers belangrijker dat het kind op een vast tijdstip naar bed gaan. Dit concludeerde is vanwege het feit dat kinderen waarbij de bedtijd nogal verschilt, slechter presteerde dan kinderen met een vaste slaaptijd. Meisjes hebben daarnaast over het algemeen meer last van een verstoord ritme dan jongens. Van de onderzochte 7-jarigen waren de kinderen die na 9 uur gingen slapen en geen vast slaapritme hebben het slechtste van de groep. Mocht je kind nu een verstoord slaapritme hebben dan hoeft u zich geen zorgen te maken, want de onderzoekers hebben ook vastgesteld dat kinderen die voorheen een slaapstoornis hadden maar bij wie dat hersteld werd, daarna ook beter presteerden.

Tips tegen slecht slapen

Slaap is heel belangrijk, iedereen heeft voldoende slaap nodig om de volgende dag weer goed te kunnen functioneren. Maar sommige mensen hebben moeite om goed te slapen en slapen vaak erg slecht. Hierdoor loop je een slaaptekort op en dat is niet goed voor je gezondheid.

Hieronder een aantal tips die mogelijk helpen voor een betere nachtrust.

- Maak één uur voor dat je gaat slapen geen gebruik meer van elektronische apparaten. Elektronische apparaten zorgen voor onrust en beïnvloeden de nachtrust op een slechte manier.
- Lichaamsbeweging zorgt ook voor een betere nachtrust, wanneer u gesport hebt of een wandeling gemaakt valt u sneller en gemakkelijker in slaap.
- Elke keer op de zelfde tijd gaan slapen werkt ook goed voor een betere nachtrust. Uw lichaam gaat hieraan wennen en dit zorgt voor een goed ritme.
- Wanneer u niet in slaap kunt komen blijf dan niet in bed liggen. Maar ga even wat anders doen een boekje lezen of even in een andere kamer zitten. En ga pas weer in bed liggen wanneer u het gevoel heeft echt te gaan slapen. Maak geen gebruik van elektronische apparaten, dit werkt juist niet.
- U kunt ook eens kijken naar uw slaapkamer, is deze genoeg verduisterd en heeft u geen last van geluid om u heen. Het soort dekens en lakens dat u gebruikt heeft ook invloed op uw nachtrust. Zorg voor niet te warme lakens.

Dit zijn een aantal tips die u kunnen helpen om s’nachts een betere nachtrust te hebben.

Slaap invloed op hersenschuddingtest

De hoeveelheid slaap die iemand heeft gehad heeft invloed op de resultaten van een hersenschudding test. De hersenschudding test wordt gedaan om te kunnen meten hoeveel hersencapaciteit is afgenomen na een hersenschudding. Dit gebeurt voornamelijk bij Amerikaanse sporters.

De onderzoekers hebben een groep van 3680 sporters onderzocht wat hun prestaties waren bij een bepaalde hoeveelheid slaap. Bij bijvoorbeeld Football kan je een flinke klap tegen je hoofd krijgen. De hersentest die afgenomen wordt nadat je een hersenschudding hebt gehad wordt vergeleken met de test die is afgenomen toen je er nog geen had. De resultaten die hieruit komen bepalen of je terug in het veld kan komen of dat het niet meer gaat.

Tijdens het onderzoek zijn de deelnemers opgedeeld in 3 groepen: een groep met minder dan 7 uur slaap, een groep met 7-9 uur slaap en nog een groep met meer dan 9 uur slaap. En het blijkt dat de hoeveelheid slaap invloed heeft gehad op de resultaten van de deelnemers. Voornamelijk het reactie vermogen en het verbale en visuele vermogen waren bij de groep met minder dan 7 uur slaap minder. De hoeveelheid slaap heeft dus invloed op de resultaten van de basistest.

Vijf goede tips voor een gezellige slaapkamer!

Bij het stijlvol inrichten van het huis komt de slaapkamer vaak als een van de laatste kamers aan de beurt. En waarom? Omdat de visite het toch niet ziet? Onzin! Verwen uzelf en ga voor een spannende metamorfose van uw slaapkamer!
Veel mensen denken bij de inrichting van het huis vooral aan een mooie keuken, een sfeervolle woonkamer, een luxe badkamer of zelfs een gezellig toilet! Op de zolder na, komt de slaapkamer op een van de laatste plaatsen om eens lekker aan te pakken. Eigenlijk raar, want de slaapkamer is een heerlijke kamer! Bovendien is het de kamer waar uw wellicht wel de meeste uurtjes in vertoefd als u thuis bent.
Eigenlijk is het restylen van uw slaapkamer helemaal niet moeilijk. En het hoeft al helemaal niet duur te zijn. Maak het u niet te ingewikkeld. U hoeft helemaal niet gelijk te gaan behangen, verven of vloer leggen. Wij geven u hier vijf goede tips:

Tip 1: Ruim uw slaapkamer op
Is uw slaapkamer soms eigenlijk een opslagplaats voor het wasgoed, de strijkplank, fitnessapparatuur (die nooit wordt gebruikt) of zelfs bananendozen met boeken? Zorg voor een opgeruimde kamer! Wees moedig en gooi eens wat dingen weg of zoek er een andere plek voor in het huis. Alleen dat is al een hele metamorfose!

Tip 2: Koop een nieuw dekbedovertrek
Uw bed is het grootste en belangrijkste meubelstuk in uw slaapkamer. Een nieuw dekbedovertrek zorgt voor een compleet nieuwe uitstraling!

Tip 3: Accessoires? Die heeft u al!
U hoeft niet direct naar de winkel voor leuke accessoires voor uw nieuwe slaapkamer. Kijk eens rond in uw huis. Uw huis staat vol met leuke accessoires die best een nieuw plekje kunnen krijgen in uw slaapkamer. Zo wordt uw slaapkamer leuker en krijgen die leuke accessoires meer aandacht!

Tip 4: Zorg voor een lekkere geur
Geur heeft een grote invloed op ons mensen. Door een lekkere geur voelen wij ons prettig, op ons gemak en komen we tot rust. Dit geldt ook voor de slaapkamer. Brand daarom eens een stokje wierook of leg wat geurzakjes op het nachtkastje.

Tip 5: Pas het licht aan op uw stemming
Sfeervolle verlichting is belangrijk in de slaapkamer. Maar soms wilt u lekker lezen. Dan heeft u natuurlijk goed licht nodig. Dit is gemakkelijk op te lossen met een dimmer. U stemt dan eenvoudig het licht af op uw stemming en lichtbehoefte.
Tot slot: Uw slaapkamer is een kamer waar de visite meestal niet komt. Met het restylen en sfeervol maken van uw slaapkamer verwent u dus vooral uzelf en/of uw partner. Dus aan de slag! U wordt vrolijk van het resultaat!

Frisse lucht betekent een gezonde slaap

Heerlijk in je warme bed duiken en de ramen houd je natuurlijk dicht. Maar is dit wel zo slim? Frisse lucht in je woning en je slaapkamer zorgt ervoor dat je dieper slaapt en voorkomt dingen als hoofdpijn en irritaties aan de luchtwegen, in sommige gevallen kan dit zo uit de hand lopen dat je naar de dokter moet of over moet stappen naar zorg op afstand. Zuidzorg is een zorginstelling die je met zorg op afstand zou kunnen helpen.

Vervuilde lucht

Door het dagelijks leven in huis raakt de lucht vervuild. Allerlei stoffen, zoals verbrandingsgassen van kachel of geiser, kookluchtjes of haren van huisdieren komen in de lucht terecht. Mensen, dieren en planten zorgen voor vocht in de lucht. Het is met name dat dat vocht indirect effect kan hebben op je lichamelijk welbevinden. Schimmels en huisstofmijt kunnen de veroorzaker zijn van klachten als hoesten, hoofdpijn en benauwdheid.

Goed ventileren

Door goede ventilatie en het zorgen voor een constante toevoer van verse buitenlucht, verminder je de kans op dergelijke gezondheidsklachten. Ventileren dus, en zorg er het liefst ook voor dat er steeds verse lucht binnen kan komen. Even luchten is namelijk niet genoeg: na een half uur is de lucht al niet meer ‘vers’ en moet je opnieuw beginnen.

Het onderhouden van een matras

Iedereen houdt van zijn slaap en we gaan er dan van uit dat we normaal op onze boxsprings kunnen slapen. Maar wat gebeurt er als ons matras vies wordt? Hoe voorkomt u dat stofmijten en ander ongedierte die allergische reacties kunnen ontwikkelen uw rust verstoren en wat voor onderhoud heeft een matras nodig?

Om de slijtage van uw matras gelijk te houden, is het handig om uw matras om het half jaar een keer om te draaien. Wanneer u een groter matras heeft kan het zijn dat u een extra paar handen nodig heeft voor deze klus.

Schaf een goed overtrek voor uw matras aan om het oppervlak van uw matras te beschermen. Koop wel een overtrek die u kunt wassen en die u gemakkelijk kunt verwijderen of vervangen. Er bestaan ook speciale overtrekken om ongedierte buiten te houden.

Allerlei ongedierte hoopt zich op in uw matras. Ook zij die geen last hebben van allergieën kunnen zich irriteren aan het vuil en stof in een matras. U kunt uw matras schoonmaken met een stofzuiger om het stof eruit te zuigen. Als er iemand in uw huishouden last heeft van allergieën kan het zijn dat u uw matras meer regelmatig schoon moet maken.

Voor het schoonmaken van een matras kunt u speciaal reinigingsmiddel gebruiken. U kunt ook een sopje maken. Gebruik een spons en breng het sopje alleen op plaatsen aan die vuil zijn. U kunt het sop daarna weer verwijderen met een warme natte doek. Zorg wel dat uw matras helemaal gedroogd is voor u er een overtrek over doet of u erop gaat slapen.

Slapen in warm weer

Met de zomer in volle gang wordt er ook steeds warmer in huis. Dit is vooral vervelend als u wilt gaan slapen. Daarom zijn er in dit artikel een aantal tips opgesomd die u kunnen helpen om toch goed te slapen in het warme weer.

Voordat u gaat slapen kunt u het beste een verkoelende douche nemen. Maar let erop dat u de douche niet te koud zet, want dan gaat het lichaam zichzelf weer opwarmen. U kunt ook alleen uw nek en polsen koelen, als u deze plaatsen koud maakt dan koelt het hele lichaam af. U kunt ook uw hele huis koelen, s’avonds is het altijd een stuk koeler dan overdag. Zet daarom s’avonds zoveel mogelijk ramen open om het huis af te laten koelen.

Wanneer overdag de zon volop schijnt kunt u ook de rolluiken naar beneden doen. De temperatuur in de kamer wordt dan niet zo heel warm. Wanneer u een airco in uw kamer heeft kunt u deze het beste voordat u gaat slapen aanzetten. En deze uitzetten wanneer u aan het slapen bent.

Het is s’avonds misschien wat moeilijker om in slaap te komen, maar overdag moeten we zoveel mogelijk genieten van de zon. Voor een betere nachtrust is ook veel daglicht gewenst.

Slapen zorgt voor gezonder leven

Een goede nachtrust heeft vele voordelen voor de gezondheid. Een goede nachtrust is een van de gedragingen die de kans op hart en vaatziekten aanzienlijk verminderd.

Uit het onderzoek blijkt dat goed slapen, gematigd alcohol, niet roken en goed slapen de kans op hart en vaatziekten verminderen met 57 procent en de kans op een fatale hardaandoening verlagen met bijna 70 procent. Bij het 12 jaar durende onderzoek zijn bijna 15.000 mensen onderzocht. De verklaring is dat een te korte nachtrust vaak overgewicht, een hoge bloeddruk en een verhoogd cholesterol met zich meebrengt.

Onder een voldoende nachtrust wordt verstaan dat er minimaal 7 uur geslapen wordt per nacht. Een goede nachtrust is zeker essentieel voor een gezonder leven, de kans op hart en vaatziekten daalt hierdoor. Een slechte nachtrust is slecht voor de gezondheid en zeker een risico die niet onderschat moet worden. Wanneer u last heeft van een te korte nachtrust kunt u eens proberen deze tips toe te passen:

  • Ga later op de dag sporten, als u eind van de dag minstens een half uur sport helpt dit bij aan een betere nachtrust.
  • Zorg voor een goed geventileerde kamer, een kamertemperatuur van 18 graden is om te slapen te beste temperatuur. Een kamer die niet geventileerd is wordt vaak benauwd.
  • Een goed verduisterde kamer is beter voor uw nachtrust. Kleine lichtjes zijn ook al nadelig voor uw nachtrust.