Minder eten bij kinderen die meer slapen

Uit onderzoek van Temple’s Center for Obesity Research and Education (CORE) is gebleken dat kinderen die langer slapen op een dag gemiddeld wat minder eten. In dit onderzoek deden 37 kinderen meer die tussen de 8 en 11 jaar oud waren. Van hen had 27% last van overgewicht.

Lang of kort slapen

Bij het onderzoek werden de kinderen de eerste week gevraagd om te gaan slapen op hun gebruikelijke tijdstip en in de tweede week diende een groep juist langer te slapen en een andere groep korter te slapen. In de derde week dienden alle kinderen dit juist om te draaien, dus langer te slapen als ze eerst korter hadden geslapen. Door dit experiment bleek dat de kinderen die langer sliepen dagelijks gemiddeld 134 kilocalorie├źn minder binnen krijgen, daarnaast waren ze ook in deze week wat lichter.

Nachtrust en obesitas

De resultaten van het onderzoek suggereren dat het verbeteren van de nachtrust bij schoolgaande kinderen vaak een belangrijke rol speelt bij het voorkomen en behandelen van obesitas. Een probleem wat steeds vaker voorkomt. Uiteindelijk dient de rol van slaap hierin nog verder onderzocht te worden. Wanneer je meer wilt lezen over het onderzoek: deze is gepubliceerd in het tijdschrift Pediatrics.nl

Het optimale slaapritme

Terwijl je diep op je boxspring ligt te slapen, raken de waarden van de stresshormoon cortisol de bodem, nadat ze onafgebroken daalden sinds je je ogen sloot. Volgens dr. Chris Idzikowski, directeur van het slaapcentrum van Edinburgh, begint het na dit punt weer te stijgen, wat het begin is van het ontwakingsproces. Het beste is om het cortisol laag te houden en langer door te slapen door te zorgen dat je stresslevels laag zijn voordat je het bed in duikt.

Terwijl cortisolwaarden stijgen, gebeurt dat ook met je lichaamstemperatuur. Om te dromen heb je een lagere temperatuur nodig. Om te ontwaken moet je lichaam eerst een paar graden opwarmen. Stel je centrale verwarming daarom in op een uur voordat je wekker gaat.

Wanneer het licht zich langs je gordijn wringt is dit voor je lichaam het signaal om te stoppen met het rondpompen van het slaaphormoon melatonine. Hoe donkerder je kamer, hoe meer melatonine je produceert en hoe langer je slaapt. Beheers je melatoninelevels met donkere, zware gordijnen als je een lichte slaper bent.