Koffie voor het slapen gaan

Veel mensen drinken heel de dag door koffie. Om wakker te blijven, uit verslaving, of  omdat het een gewoonte is. Vooral bij mensen die “op kantoor” werken komt dit veel voor. Niemand kijkt hier vreemd van op. Maar dat is overdag, hooguit ‘s avonds nog een bakkie, en daar houdt het mee op.

Een veelbesproken onderwerp

Koffie is erg populair onder de Nederlanders. Men spreekt elkaar bij de koffie automaat op het werk. Of men heeft het over wie er koffie gaat halen. Herkenbaar? En hoe zit dit dan met koffie drinken laat op de dag? Sommige mensen vinden het vreemd wanneer anderen dit doen: “kun jij dan nog wel slapen”. De een heeft er wel last van, de ander helemaal niet. Waar ligt dit aan?

De uitwerkingen van koffie drinken

De afbraaksnelheid van cafeïne speelt een grote rol als het gaat om een goede nachtrust. De ene persoon verwerkt een kopje koffie in twee uur, de ander doet hier een hele dag over. Het is bekend dat de cafeïne een koffie een energie opwekkend effect heeft. Echter zijn sommige mensen zeer ongevoelig voor dit verschijnsel. Dit laatste geldt voor ongeveer één op de vijfentwintig mensen.

Ons advies

Rokers kunnen over het algemeen beter tegen cafeïne dan niet-rokers. Daarnaast heeft het ook te maken met de grootte van het menselijk lichaam. Hoe groter het lichaam, des te sneller wordt cafeïne verwerkt. Wil je goed slapen en de volgende dag fit zijn? Drink dan na 20:00uur geen koffie meer, maar drink gewoon lekker koffie op het werk.

Beter in het donker slapen

Wanneer je ’s ochtends heerlijk uit je bed komt rollen kan het nogal eens voorkomen dat je niet erg goed hebt geslapen. Erg vervelend en een slechte nachtrust kan ook nog invloed hebben op de rest van je dag. Ook kinderen kunnen last hebben van een slechte nachtrust. Veel kinderen blijken last te hebben van een verstoorde nachtrust wanneer er een lichtpunt is in de slaapkamer. Mensen die met licht aan slapen worden vaker midden in de nacht wakker en slapen ook minder diep. Zeker voor kinderen welke in hun ontwikkeling zitten is dit helemaal niet goed.

Slaappatroon in het licht

In recent onderzoek werden tien mensen geobserveerd tijdens het slapen. Er werd tijdens het onderzoek gekeken naar hun slappatroon wanneer zij  in het donker sliepen en het slaappatroon wanneer er een licht aan stond. Het licht was een gloeilamp en deze werd niet ver van de proefpersonen geplaatst. Hieruit kwam naar voren dat de mensen die met het licht aan sliepen een meer oppervlakkige slaap hadden, snel geprikkeld werden en er meerdere veranderingen waren in hun hersenactiviteit.  Natuurlijk geeft een normale lamp meer licht als het licht van een wekker of een nachtlampje maar ook deze zullen zeker van invloed zijn op de nachtrust.

Zo optimaal mogelijk

Met de lichten aan gaan slapen heeft dus invloed op je nachtrust, zorg er dan ook voor dat je niet alleen een goed bed hebt maar zorg er ook voor dat je omgeving zo optimaal mogelijk is. Dus maak gebruik van rolluiken of goede gordijnen om die straatlantaarns uit je slaapkamer te weren en maak zeker geen gebruik van nachtlampjes. Probeer ook voor het slapen gaan niet te felle lichten aan te hebben.