Slapeloosheid? Beter slapen is mogelijk

In sommige nachten slapen we gemakkelijk in. We slapen de hele nacht door met slechts een paar onderbrekingen. Opstaan na een nacht goede slaap is geweldig. U voelt zich fris, vol energie en bent klaar voor de nieuwe dag. In andere nachten valt u maar moeizaam in slaap of helemaal niet. Of het u wordt te vaak wakker.

Slapeloosheid is een ernstig probleem

We betalen een hoge prijs voor onvoldoende slaap:

-          Slechte gezondheid
Slaapproblemen kunnen een slechtere gezondheid veroorzaken. Nieuwe onderzoeken tonen een verhoogd risico op diabetes, hersenaandoeningen en obesitas aan. Ook ziet men bij mensen die minder dan 5 uur per nachts slapen een afname van de levensverwachting in vergelijking met mensen die 7 uur per nacht slapen.

-          Verouderingsproces
Ook slechts enkele nachten slecht slapen kan schadelijk zijn. Onderzoek toont aan, dat bij mensen die 3 nachten achter elkaar minder dan 5 uur slapen, de kans op psychische gezondheidsproblemen toeneemt: hoofdpijn, maagpijn, pijn aan gewrichten en botten. Het is ook duidelijk geworden dat nachten met minder dan 4 uur slaap, meerdere keren achter elkaar, veranderingen in uw stofwisseling kunnen veroorzaken. Deze lijken op de natuurlijke verouderingsprocessen die hormoonniveaus verhogen. Dit kan leiden tot over-eten en gewichtstoename.

1243928_97069126 sxc cred Pop Catalin

Ook wanneer slaaptekort geen ziekten of ongevallen veroorzaakt,  beïnvloed slaap de kwaliteit van uw leven. Slaapproblemen hebben effect op elk aspect van uw dagelijks leven! Zoals uw welbevinden, concentratie, arbeidsprestatie en energie. Drie van de tien werknemers is in de laatste 3 maanden niet naar het werk gegaan of heeft tijdens het werken fouten gemaakt, veroorzaakt door slaapproblemen.

Wat te doen bij slapeloosheid?
Als u langer dan 3 weken slecht slaapt, is het belangrijk om naar uw huisarts te gaan. Hij zal u, als dat nodig is, doorverwijzen naar een specialist. Als het zeker is dat u geen medische stoornis heeft van de slaap, zijn er ook zelfhulp boeken om beter te slapen. Het nieuwste handboek is “10 Stappen naar een gezonde slaap”. Dit e-book is gratis aan te vragen en helpt u verder met praktische oefeningen. Deze 10 stappen kunt u zelf thuis uitvoeren.