5 tips om lekker te slapen

Lekker slapen klinkt heel makkelijk, toch is er een groot deel van de Nederlanders die moeite hebben met slapen. Zowel met in slaap vallen, als doorslapen. Voor de mensen die goed slapen is het niet erg om naar bed te gaan ‘s avonds, maar voor de mensen die niet goed slapen kan het naar bed gaan al stress opleveren. Hieronder staan een aantal tips beschreven om beter te kunnen slapen.

Tip 1: probeer niet teveel op een scherm te kijken voordat je gaat slapen

Probeer de tablet, je telefoon en je computer niet te gebruiken voordat je gaat slapen. Onderzoek heeft aangetoont dat het kijken naar verlichte schermen de slaap beïnvloedt. Dit komt namelijk omdat wij als mensen geprogrammeerd zijn om moe te worden wanneer de zon onder gaat. Een verlicht scherm zorgt ervoor dat je wakker en alert blijft. Je kan dus beter slapen wanneer je niet meer op je telefoon o.i.d. kijkt. Je mail kun je ook de volgende ochtend lezen.

Tip 2: drink geen cafeïne meer

Heel gemakkelijk gezegd, cafeïne houdt je wakker en dit kan zelfs langer zo zijn dan je denkt. De effecten van cafeïne kunnen wel tot 8 uur je lichaam beïnvloeden. Dus als je aan het eind van de middag of aan het begin van de avond koffie drinkt en je ligt ‘s nachts wakker, dan kan dit door de koffie komen. Probeer na 4 uur ‘s middags geen koffie meer te drinken.

Tip 3: zorg voor een fijne slaapkamer

Voor slechte slapers kan elk geluid of beetje licht al teveel zijn om lekker te kunnen slapen. Het licht van een laptop, het geluid van de hond of het geluid op straat. Je kan hiervoor oordopjes gebruiken en goede verduisterende gordijnen ophangen. Het is ook belangrijk om een goed matras te hebben en een lekker dekbed en bedlinnen. Maak je slaapkamer zo comfortabel mogelijk en gebruik eventueel een geurkaars of wierrookje om je te ontspannen. De ideale slaapkamertemperatuur is tussen de 16 en 20 graden, en met het raam open slapen kan de slaap bevorderen.

Tip 4: ga naar bed wanneer je moe bent

Probeer meteen naar bed te gaan op het moment dat je moe begint te worden. Probeer dan ook meteen te slapen, doe het licht uit en ga niet nog even lezen. Wanneer je gaat lezen worden de hersenen weer actief waardoor je een wakker gevoel krijgt. Als je na een minuut of 20 nog niet slaapt, ga er dan even uit. Drink een glaasje water of loop een rondje en ga in de bank zitten. Wanneer je je moe voelt ga je weer naar bed.

Tip 5: beweeg

Door overdag te bewegen kun je misschien ‘s avonds beter in slaap vallen. Doordat je meer energie verbrandt ben je rond bedtijd ook eerder moe. Wanneer je juist energie krijgt nadat je bewogen hebt moet je ervoor zorgen dat je niet ‘s avonds gaat bewegen. Probeer dan in de ochtend of de middag te sporten of trainen.