Het juiste matras voor mensen met rugklachten

In Nederland zijn er heel veel mensen met rugklachten. Sommige vallen mee, andere zijn chronisch en zorgen voor veel problemen. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat de rugklachten ontstaan door een slecht matras, maar dit is vaak niet het geval. Rugklachten hebben vaak andere oorzaken, maar slapen op een goed matras kan deze rugklachten wel verminderen. Heb je vaak rugpijn? Dan is het verstandig om een goed matras aan te schaffen. Wij vertellen je graag waar je dan op moet letten.

De juiste matrassen als je rugpijn hebt

Als je gaat slapen, moet je in een natuurlijke houding liggen. Het is niet goed als je rug in rare kronkels ligt. Als je een goed ondersteunend matras hebt, dan gaat dit al snel beter. Heb je vaak rugpijn, dan kun je het beste kiezen voor een pocketveringmatras. Deze hebben altijd minstens 7 comfortzones, wat ervoor zorgt dat elk deel van je lichaam de juiste ondersteuning krijgt. Ga nooit voor een matras met maar één zone, deze bieden te weinig ondersteuning. Dit is vaak het geval bij matrassen die voor 100% uit schuim bestaan, een dikke traagschuimlaag hebben of bij polyether matrassen.

Waar moet je op letten bij het aanschaffen van een matras?

Als je naar een winkel zoals De Been Slaapadviseurs gaat om een matras te kopen, is het slim om op een aantal dingen te letten en natuurlijk om de verkoper om advies te vragen. Let onder andere op de volgende zaken:

  • Heeft de matras een stevige nekzone?
  • Heeft de matras een soepele schouderzone?
  • Ga altijd voor een medium tot hard matras.
  • Hoe zwaarder je bent, hoe harder het matras moet zijn en des te belangrijker zijn de comfortzones.
  • Vraag aan de verkoper of je de matras thuis mag uitproberen
  • Vraag aan de verkoper of je ruggengraat, als je op de matras ligt, in een rechte lijn ligt
  • Geef aan de verkoper aan dat je rugklachten hebt, zodat hij je kan helpen met het vinden van de juiste matras.

Rugpijn verminderen door goed te liggen

Er zijn verschillende dingen die ervoor zorgen dat je rugpijn kan verminderen. Een goede houding als je slaapt is daarin heel belangrijk. We hebben daarvoor nog een aantal tips:

  • Slaap niet op je buik. Dit zorgt er namelijk voor dat je in een zeer onnatuurlijke houding ligt die erg belastend is voor je wervelkolom. Slaap je vaak op je rug, pas dan je slaaphouding aan.
  • Slaap op een aangepast hoofdkussen
  • Je kunt proberen om met een kussen onder je rug of knieën of een kussen tussen je knieën of ellebogen te slapen.
  • Slaap met je knieën opgetrokken

Hoe zorg je voor een fijne nachtrust in de zomer?

Het kan erg lastig zijn om in de zomer fijn in slaap te vallen. Verschillende factoren spelen hierin een rol. Denk aan de warmte, muggen en licht. Gelukkig zijn er meerdere dingen aan te doen om ervoor te zorgen dat je een fijne nachtrust hebt in de zomer. Met deze tips val jij als een roosje in slaap.

Muggen

Een herkenbaar en vervelend probleem in de zomer is de enorme hoeveelheid aan muggen. Wil je net gaan slapen, hoor je weer een mug in je kamer vliegen. Dit is erg frustrerend. Om dit te voorkomen, is het een goed idee om een inzethor voor je raam te plaatsen of laten plaatsen. Zo blijven alle muggen (en andere insecten) buiten de deur. Op deze manier kun je ‘s nachts je raam openzetten voor een heerlijk briesje zonder dat er muggen naar binnen vliegen. Als je het nog steeds niet vertrouwt, kun je overwegen om een klamboe aan te schaffen. Dan weet je zeker dat je in je bed altijd beschermd bent tegen muggen.

Warmte

Een andere factor die meespeelt is de warmte. Je wil heerlijk gaan slapen en vervolgens lig je te draaien en zweten in je bed. Hier zijn gelukkig vele oplossingen voor. Schaf bijvoorbeeld een ventilator aan. Als je zweet verdampt door een briesje, koel je af. Daarom is het voldoende om je ventilator op de laagste stand op je lichaam te richten. Je kunt je lichaam ook op andere manieren verkoelen. Spring voor het slapen onder een lauwe douche of houd je polsen onder de koude kraan. Drink ook voldoende water voor het slapen, op deze manier voorkom je dat je ‘s nachts uitdroogt door het zweten. Heb je nog steeds veel last van de warmte? Schaf dan een zomerdekbed aan of trek je dekbed uit je hoes.

Licht

Een bijkomend voordeel van de zomer is dat het langer licht is. Het wordt ‘s ochtends vroeger licht en ook in de avonduren kun je langer van de zon genieten. Het enige nadeel hiervan is dat je misschien moeilijker in slaap valt of erg vroeg wakker wordt door de zon. Hier heb je gelukkig verduisterende gordijnen voor. Ben je bang dat je juist weer moeilijk wakker wordt als je kamer volledig verduisterd is? Dan is het een idee om een wake-up light aan te schaffen. Dit is een lichtwekker die je wekt door middel van licht op het gewenste tijdstip.