Welk eten belemmerd je slaap?

Goed slapen is een hele belangrijke basis voor je prestaties over dag op school of op het werk. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat je beter presteert als je minimaal 7 uur slaapt. Maar om aan dit aantal te komen is het niet alleen genoeg om op tijd naar bed te gaan. Je moet ook rekening houden met wat je eet voor het slapen gaan. Maar wat is dan zoal slecht voor het slapen gaan?

Cafeïne en nicotine

Cafeïne en nicotine hebben beide een opwekkend effect. De stoffen hebben een prikkelend gevolg voor je hersenen, nieren, maag en darmen. Het verdringt vermoeidheid waardoor je moeilijker in slaap komt. Vooral koffie staat bekend om het hoge gehalte cafeïne, maar ook cola en chocolade etc. kun je beter niet drinken en eten voor het slapen gaan. Hetzelfde geldt voor nicotine. Uit onderzoek blijkt dat bij mensen die roken het langer duurt voordat ze in slaap vallen in vergelijking met niet rokers. In tegenstelling hiervan blijkt het juist dat een klein beetje nicotine je juist wel slaperig maakt.

Alcohol

Mensen die weleens drinken hebben waarschijnlijk ervaring dat je lekker in slaap valt wanneer je goed gedronken hebt. Echter blijkt dat wanneer je alcohol drinkt dat de nachtrust verstoord wordt. Ondanks dat je goed inslaapt, zorgt alcohol ervoor dat je onrustig slaapt. Je wordt door het gebruik van alcohol dus vaak wakker.

Koolhydraten en suikers

Het eten van voedsel waar veel koolhydraten en suikers inzitten werken ook negatief op de in slaap tijd. Het zorgt ervoor dat je veel energie krijgt, waardoor je moeilijk kan slapen en je ´s ochtends waarschijnlijk moe opstaat.
Houdt dus rekening met het slaapadvies, zodat je goed in kunt slapen en aan de vereiste minimale 7 uur kan komen. Dit zal zoals gezegd dus een positieve invloed hebben op je prestaties van de volgende dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>